מחקר:התעמלות משפרת תפקוד מוחי

רציתם לוותר היום על אימון? כדאי שתשקלו זאת שנית.חוקרים בריטים מצאו, כי אימון כושר משפר את הזכרון ואף שומר על המוח מהתנוונות. מאת:אור הוכמן ,מדריך ספורט רפואי
שתי ניסויים חדשים,מראים כי אימוני כושר יכולים לשפר זיכרון,כמו כן מראים שישנם סוגים שונים של אימון אשר משפיעים באופן שונה על המוח.
החדשות הללו יכולות להציע פתרון לאוכלוסיה הגודלת של אנשים אשר מגיעים ועוברים את הגיל שבו גדל הסיכון לפגיעות קוגניטיביות.
בשנות ה 90 של המאה ה 20 במכון סולק (salk inst) בסן דייגו,ארה"ב, גילו לראשונה שאימון "מגדיל" את המוח.בשורה של ניסויים הראו, כי עכברים אשר רצו על מתקן יצרו הרבה יותר תאים במוח באזור שאחראי על הזכרון מאשר אלו שלא רצו, והראו ביצועים טובים יותר במבחני זיכרון מאשר שאר חבריהם למעבדה.מאז מדענים חוקרים כיצד בדיוק ברמה המולקולרת אימון משפר זיכרון וכמו כן איך משפיעים כל סוגי האימון כולל אימון כנגד התנגדות משתנה (משקולות,מכשירים)על המוח. המחקרים החדשים מספקים בהירות נוספת ומעוררת השראה בנושאים אלה כמו כן אגב על איך אפשר להביא לכך שחולדות מעבדה יבצעו אימון משקולות.

הניסוי:
למחקר גייסו מדענים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית עשרות נשים בגילאי 70-80 בעלי ליקוי קוגניטיבי מתון מצב שגורם לבלבול ובעייות זכרון.ליקוי קוגניטיבי מתון (mild cognitive impairmant) גורם אשר מעלה את הסיכון ללקות באלצהיימר בשיעורים גבוהים מאלו בעלי אותו גיל וזכרון חד יותר.

מוקדם יותר,אותה קבוצה של חוקרים מצאה כי לאחר אימון משקולות נשים מבוגרות עם mci ליקוי קוגניטיבי מתון שיפרו את זכרונן האסוציטיבי או את היכולת לזכור פרטים.

עכשיו רצו המדענים לבדוק יותר לעומק לגבי סוגי הפעילות והשפעתן על סוגים שונים של זיכרון.המתנדבים חולקו באקראי, לשישה חודשים של פעילות גופנית בפיקוח. חלק מהנשים הרימו משקולות פעמיים בשבוע, אחרים הלכו בזריזות, וכקבוצת ביקורת, אחרים דילגו על אימונים וביצעו רק מתיחות.הנשים מילאו מבחנים בתחילת ובסוף ששת החודשים של הניסוי, שנועדו ללמוד על הזכרון המילולי-לזכור מילים וזכרון מרחבי -היכולת לזכור היכן הונחו חפצים בעבר, שני זכרונות אשר נוטים להתדרדר עם הגיל ובצורה מודגשת אצל אנשים עם mci .

לאחר חצי שנה, הנשים בקבוצת המתיחות (ביקורת) קיבלו ציון גרוע יותר מאשר לפני חצי שנה, הליקוי הקוגניטיבי שלהן –גדל. אך הנשים אשר התאמנו הן בהליכה והן באימוני המשקולות הראו תוצעות טובות יותר כמעט בכל המבחנים הקוניטיביים לאחר חצי שנה.

אך היו הבדלים:
בעוד ששתי הקבוצות הראו שיפור ביכולת המרחבית, הנשים אשר התאמנו בהליכה הראו תוצאות טובות יותר בזיכרון מילולי . המסקנות הן, שלאימוני סבולת ואימוני משקולות יש השפעות פיסיולוגיות שונות במוח ולגרום לשיפור בסוגים שונים של זכרון. הרעיון עולה בקנה אחד עם תוצעות מחקר אחר שנעשה לאחרונה, שבו חולדות מעבדה רצו על גלגלים או טיפסו על סולמות עם משקולות מודבקות על זנבם כדי לדמות אימון התנגדות. לאחר שישה שבועות החולדות בשני סוגי האימון הראו תוצעות טובות יותר במבחני זכרון מאשר בהתחלה, אך התגלית הייתה במה שקורה בגוף ובמוח:
מוח הרצים הראה כמות גבוהה של חלבון BDNF או גורם נוירוטרופי -חלבון שמגרה צמיחת תאי עצב וחיוני לשמירת על רקמת עצב מוח. המתאמנים באימון ההתגדות לא הראה עלייה בחלבון זה אך הראה רמה גבוהה של חלבון אחר דמוי אינסולין, הורמון אשר מופרש לזרם הדם בזמן הופעת גלוקוז ,השריר במאמץ דורש סוכר ולכן מתחיל תהליך של פירוק פחמימות לזרם הדם כדי לתת לשרירי אנרגיה וכתוצאה מכך מופרש ההורמון. חומר זה עוזר לחלוקת התאים וצמיחה וככל הנראה מסייע לתאי עצב חדשים לשרוד.

אז מה כל המחקר הזה מציע?

פרופסור תרזה ליו אמברוז מאוניבסיטת קולומביה הבריטית וחברה במכון לחקר המוח שפקח עלהניסוי ,אומרת כי לבריאות טובה של המוח יש לבצע שילוב של שני סוגי הפעילויות אירובית והתנגדות ,השילוב הביא לשיפור ברמת ההכרה (קוגניציה) ככל הנראה מגירוי שגרם לשחרור החלבונים הללו.

"כשהתחלנו עם הניסויים הללו", אומרת פרופ אמברוז, "חשבנו שלכל היותר נראה פחת ירידה ברמת הקוגניציה ותפקוד הזכרון בקרב המתנדבים שהתאמנו, אך מעבר לזה ראינו שיש שיפור בפועל !"

*תורגם במקור מהניו יורק טיימס

 אז בפעם הבאה שלא מתחשק לכם לצאת לאימון שווה לזכור כי:
אימון שומר לכם על המוח!
www.or4you.co.il
0508711203